מסלול קדם רפואה

המסלול מיועד לתלמידים מצטיינים העולים לכיתה ז' ומעוניינים ללמוד את מקצועות המדעים בשילוב העשרות בתחום רפואת האדם ובעלי החיים.

משך המסלול הוא שש שנים. (ניתן להשתלב בכיתה ח' במידה ויש מקום בכיתה ולאחר השלמות נדרשות במתמטיקה ובפיסיקה).

בכיתות ז' עד ט'

הלימודים מתמקדים בעיקר במקצועות הליבה תוך הרחבה של לימודי המתמטיקה, האנגלית והמדעים – בהם כימיה, פיסיקה, ביולוגיה וסביבה. בנוסף, מתקיימים לימודי העשרה תוך היענות לצרכים האינטלקטואליים של התלמידים בתחומי הרפואה . תכנית ההעשרה מלווה ע"י היחידה לנוער שוחר מדע באוניברסיטת ת"א, פרחי רפואה ובית חולים מאיר. במסגרת לימודי העשרה נחשפים התלמידים לנושאים שונים ומגוונים בתחום רפואת האדם ורפואת בעלי חיים.

כיתות י'- י"ב

בחטיבה עליונה מתמקדים הלימודים בהכנה לקראת בחינות הבגרות אליהם ניגשים התלמידים בכיתה י"ב.  התלמידים בוחרים מקצועות התמחות בנוסף למקצועות החובה וללימודי המתמטיקה (5 יח' לימוד) והאנגלית (5 יח' לימוד).

התמחות מדעים ורפואת אדם

  • פיסיקה 5 יח' לימוד
  • כימיה 5 יח' לימוד
  • ביולוגיה 5 יח' לימוד
  • מדעי הבריאות 5 יח' לימוד

תכנית הלימודים במדעי הבריאות

נושאי הלימוד במדעי הרפואה כוללים חלק עיוני וחלק מעשי. התלמידים ניגשים לבחינות הבגרות בכיתה י"ב ובסה"כ בהיקף של 5 יח' לימוד אשר מקנות בונוס באוניברסיטה.

חלק עיוני   

התלמידים לומדים על הקשר בין גוף ונפש, על מערכות גוף האדם, על קליניקה של מערכות אלו ועל רפואה מונעת .

חלק מעשי   

נערכים סיורים בבתי החולים במטרה לחשוף את התלמידים לטכנולוגיות חדשות בטיפול בבעיות בריאות שונות, לדוגמה, בנושא קרדיולוגיה – התלמידים צופים בצנתור לב, אקו לב, תוך כדי קבלת הסברים והרצאות ממיטב הרופאים.

כיתה י  '

  1. הקדמות במדעי הבריאות, בקליניקה וברפואה מונעת.
  2. האדם כמכלול
  3. קרדיולוגיה
  4. המטולוגיה ומערכת הלימפה
  5. מערכת הנשימה

כיתה י"א

  1. חזרה על ההקדמות במדעי הבריאות, בקליניקה וברפואה מונעת.
  2. נפרולוגיה
  3. ויסות לחץ הדם בלבד (בקרדיולוגיה, המטולוגיה ונפרולוגיה)
  4. אנדוקרינולוגיה 
  5. נוירולוגיה

כיתה י"ב

  • חזרה על ההקדמות במדעי הבריאות, בקליניקה וברפואה מונעת.
  • גניקולוגיה
  • גסטרואנטרולוגיה
  • ויסות מטבולי בגוף האדם 

תכנית הלימודים בפיסיקה

למידי המסלול  "קדם רפואה" לומדים פיסיקה כתחום דעת נפרד החל מכיתה ז' ועד סוף כיתה ט' כחלק מלימודי החובה. לימודי הפיסיקה בכיתה ז'-ט'  הם הבסיס ללימודי המשך של כל מקצוע מדעי טכנולוגי, שאינו  בהכרח קשור ישירות לפיסיקה. 

החל מכיתה י', מתמקדת התכנית בהכנה לקראת בחינת הבגרות ברמה המוגברת (5 יח"ל), לתלמידים אשר בוחרים להתמקד בלימודי הפיסיקה כחלק מהמקצועות המוגברים בבגרות.

ככלל, התכנית נשענת על תכנית הלימודים בפיסיקה של משרד החינוך ומחויבת לה, בתוספת העמקה והעשרה בתחומי התוכן, החשיבה והמיומנויות. במהלך הלימודים משתתפים התלמידים בשיעורים פרונטאליים, מבצעים עבודות קבוצתיות בכיתה ובמעבדה וכותבים עבודות חקר אישיות.

כמו כן ניתנת לתלמידים האפשרות להשתתף בתחרויות ובאולימפיאדות שונות בפיסיקה כגון: האולימפיאדה הארצית של מופת בפיסיקה, אולימפיאדת הפיסיקה של מכון וייצמן ועוד.

מטרות התכנית:

  • היכרות עם מדע בסיסי מתחום מדעי הטבע
  • היכרות עם שיטות לתיאור תופעות בטבע על בסיס חוקי הפיסיקה
  • יישום הידע הנרכש במתמטיקה בלימודי הפיסיקה
  • פיתוח היכולת של התלמיד להשתמש במודלים מתמטיים להבנה של תופעות, המתרחשות בטבע, ולהסברתן
  • פיתוח החשיבה המדעית ומיומנויות החקר הקוגניטיביות והמעשיות
 
התכנית בכיתה ז'-ח'

בכיתה ז'-ח' מוקנות לתלמידים המיומנויות הנדרשות ללימודי הפיסיקה.

השנתיים הראשונות מוקדשות להיכרות עם תופעות פיסיקליות בהן פוגשים התלמידים בחיי היום-יום. במהלך הלימודים לומדים התלמידים להסביר את התופעות אליהן הם נחשפים על בסיס חוקי הטבע (חוקי ניוטון, תיאוריה מולקולארית קינטית, חוק ארכימדס, חוק שימור האנרגיה) הן בצורה מילולית והן בצורה חישובית.

בכיתה ט' מושם דגש על פיתוח המיומנויות הבאות

  • ניתוח נתוני הבעיה הפיסיקאלית
  • התאמת יחידות מדידה
  • מציאת החוקים המאפשרים את פתרון הבעיה
  • ביצוע מדידות במהלך ניסויים
  • עבודה עצמית עם טקסט מדעי פופולארי וטקסט לימודי
  • יישום ידע מתמטי כגון: שינוי נושא נוסחה, פתרון משוואות, ניתוח גרפים, חקירת קשר פרמטרי.
 
נושאים נבחרים בתכנית הלימודים:

חקי ניוטון, סימון וחישוב כוחות, חישוב מסה, חישוב אנרגיה, חוק שימור האנרגיה בתהליכים מכאניים ותהליכים תרמיים וחשמל.

העשרה במדעי המחשב:

2 ש"ש עפ"י התוכנית של עמ"ט.